Dietetyk radzi

Chcesz żyć długo i szczęśliwie? Gotuj po japońsku

Nie jest tajemnicą, że Japończycy są najdłużej żyjącym i najzdrowszym narodem na świecie. Przez lata sądzono, że dzieje się tak za sprawą ich genów, aktywnego stylu życia, japońskiej wody i pogody. Wreszcie naukowcy odkryli, że sekret długowieczności Japończyków tkwi w ich sposobie odżywiania. Największa liczba stulatków zamieszkuje jedną z japońskich wysp – Okinawę. Jej mieszkańcy najrzadziej zapadają na choroby cywilizacyjne takie jak, nowotwory, choroby serca żołądka, piersi i prostaty. Przyjrzyjmy się zatem ich codziennej diecie.

Podstawą tradycyjnej diety mieszkańców Okinawy są produkty roślinne, bogate w antyoksydanty, takie jak witamina C, E, karotenoidy i flawonoidy,  głównie są to różnorodne warzywa, a wśród nich między innymi cebula, kapusta, zielonolistne sałaty, cukinia, słodkie ziemniaki, papryka i fasole. Światowa Organizacja  Zdrowia (WHO) rekomenduje abyśmy w celu zachowania zdrowia wybierali w naszej codziennej diecie, przede wszystkim warzywa, gdyż są to produkty, które posiadają wysoką zawartość witamin i składników mineralnych, przy jednocześnie niskiej kaloryczności.

Drugim dominującym składnikiem w diecie Japończyków są produkty pełnoziarniste, głównie brązowy ryż, który przed spożyciem moczy się przez kilka godzin w wodzie, aktywując enzymy, dzięki czemu staje się on łatwiej strawy i słodszy. Ryż brązowy jest doskonałym źródłem energii, witamin z grupy  B oraz składników mineralnych między innymi magnezu i manganu, wywierających pozytywny wpływ na układ nerwowy i kostny.

Ponadto mieszkańcy Japonii spożywają na co dzień produkty sojowe, głównie tofu i miso, które działają ochronnie na serce, utrzymują na prawidłowym poziomie cholesterol i trójglicerydy, a także wywierają pozytywny wpływ na gospodarkę hormonalna kobiet, chroniąc przed nowotworami piersi i opóźniając menopauzę.

Kolejnym bardzo ważnym produktem w diecie Japończyka są algi morskie, przede wszystkim kombu i wakame, używane są do wzmacniania smaku i wartości odżywczej zup i duszonych potraw, bądź spożywane są osobno jako sałatka lub przekąska. Algi morskie mają mało kalorii, wysoką zawartość witamin i składników mineralnych, stanowią bardzo ważne źródło jodu, kwasu foliowego, magnezu, żelaza, wapnia i kwasów tłuszczowych omega 3.

Nie można nie wspomnieć również o grzybach shitake, które zawierają ponad 100 różnych składników o właściwościach wzmacniających układ odpornościowy. Często spotykane  w formie suszonej, po namoczeniu można dodać je do zupy lub krótko smażonych warzyw – stir-fry.

Średnio trzy razy w tygodniu jedzą ryby i owoce morza. Rzadko spożywają nabiał, mięso. Wyznają również bardzo ważną zasadę, przekazywaną z pokolenia na pokolenie, która brzmi „hara hachi–bu” czyli „jedz, aż będziesz w 80% pełen”.

Gotowi aby zacząć zdrową dietę w stylu japońskim? Zacznijcie już dziś od naszych prostych przepisów.

Dietetyk Kliniczny Monika Wodyczko

Wszystkie aktualności

PRODUKTY POWIĄZANE

 

Warning: array_diff(): Argument #1 is not an array in /wp-content/themes/hoa/single.php on line 241
Nowość
Bestseller
Sos sojowy ciemny 150 ml house of asia

Sos sojowy ciemny 150 ml

Nowość
Bestseller
Sos sojowy jasny 150 ml house of asia

Sos sojowy jasny 150 ml

Nowość
Bestseller
Mleczko kokosowe 5-7% 400 ml house of asia

Mleczko kokosowe 5-7% 400 ml

Nowość
Bestseller
Mleczko kokosowe 12-14% 400 ml house of asia

Mleczko kokosowe 12-14% 400 ml

Nowość
Bestseller
Makaron Chow Mein 250 g house of asia

Makaron Chow Mein 250 g

Nowość
Bestseller
Makaron jajeczny 250g House of Asia

Makaron jajeczny 250g

PRZEPISY

 

NASZE MARKI