Flexitarianizm na czym polega i dlaczego warto

Flexitarianizm na czym polega i dlaczego warto?

Flexitarianizm to trend w odżywianiu, polegający na stosowaniu na co dzień zasad diety wegetariańskiej, opartej głównie o produkty pochodzenia roślinnego i sporadycznym spożywaniu mięsa.

To styl odżywiania polegający na włączeniu do swojej diety 5 grup żywności, a nie eliminowaniu jakiejkolwiek. Na bycie flexitarianinem decydują się osoby chcące zmniejszyć ryzyko najczęstszych chorób cywilizacyjnych takich jak choroby serca, cukrzyca, otyłość i nowotwory. To również styl życia dla osób, które w trosce o środowisko i dobrostan zwierząt chcą ograniczyć spożycie mięsa.

Statystyki przewidują, że w 2050roku na świecie będzie żyło ok 9mld ludzi i jeśli nie ograniczymy konsumpcji mięsa będzie brakować żywności. Wynika to z faktu, iż np. krowa musi spożyć 10kg roślin aby przybrać 1kg masy ciała, z której zaledwie 60% to części jadalne. Jest to ważny argument nie tylko dla ekologów ale dla nas wszystkich.

Na czym polega dieta flexitarianina?

Flexitarianizm Źródła białka House of Asia

Zaleca się dołączenie do codziennej diety roślinnych źródeł białka, takich jak: tofu, fasola, soczewica, ciecierzyca, orzechy, nasiona i jaja.

Stanowią one idealny, pełnowartościowy zamiennik mięsa. Zwiększenie ich spożycia przy jednoczesnej redukcji konsumpcji mięsa, szczególnie czerwonego i przetworzonego (wędliny), zmniejsza istotnie ryzyko rozwoju nowotworów.

 

Należy zwiększyć spożycie warzyw i owoców, jako najcenniejszych źródeł błonnika i witamin, szczególnie witaminy C, prowitaminy A, kwasu foliowego.

Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę zdrowej, zbilansowanej diety. Niestety w Polsce w 2015 roku średnie dzienne spożycie warzyw i owoców łącznie wynosiło niespełna 300g na osobę, co stanowi nieco ponad połowę zalecanych przez Światową Organizację Zdrowia, 5 porcji dziennie.

Flexitarianizm ryż makaron kasze

Bardzo ważne jest wprowadzenie do codziennej diety pełnoziarnistych produktów zbożowych, takich jak brązowy ryż, płatki owsiane, kasze, razowe makarony i razowe pieczywo.

Produkty te bogate są w błonnik, składniki mineralne, szczególnie magnez, żelazo, cynk oraz witaminy, głównie z grupy B. Korzystnie wpływają na układ sercowo – naczyniowy oraz na prawidłową pracę mózgu.

Flexitarianizm ryby

W diecie flexitarianina występują również produkty mleczne, jako dodatkowe źródło białka i wapnia.

Zaleca się okazjonalne spożywanie mięsa. Polecane są głównie ryby, jako bogate źródło, dobrych dla serca, kwasów omega 3.

Dla pełni zdrowia ważne jest również zredukowanie spożycia cukru i soli.

To co dla nas jest nowym trendem, dla Azjatów jest sposobem odżywiania od setek lat.

Przypomnijmy sobie dietę Japończyków – najdłużej żyjącego i najzdrowszego narodu na świecie. W ich diecie mięso pojawia się okazjonalnie, a najczęściej w postaci ryb i owoców morza, poza tym podstawą ich diety są warzywa, owoce, brązowy ryż, produkty strączkowe jak tofu i miso, algi morskie (np.: nori, wakame) bogate w kwasy tłuszczowe omega 3 i grzyby o właściwościach wspierających układ odpornościowy np. grzyby shiitake. Zaś w diecie Chińczyków, choć mięso pojawia się częściej niż u Japończyków to stanowi ono niewielki dodatek do potrawy, a bazą są warzywa, świeże zioła, tofu, makaron ryżowy. Dla Azjatów, którzy podążają za tradycyjnym wschodnim sposobem odżywiania obca jest otyłość, cukrzyca i choroby serca, które stanowią najczęstszą przyczynę śmierci mieszkańców tzw. „zachodniego świata”, o czym pisał prof. T. Colin Campbell w słynnej książce o wieloletnich badaniach przeprowadzonych wśród społeczności chińskiej – „The China Study”.

 

Przygotowała dietetyk kliniczny Monika Wodyczko

Wszystkie aktualności

PRODUKTY POWIĄZANE

 

PRZEPISY

 

NASZE MARKI