Dietetyk radzi

Dieta na jesień – Co jeść, by nie było nam zimno?

Jesień to czas bardzo zmiennej pogody, od dni ciepłych i słonecznych, po zimne, wietrzne i deszczowe. Takie wahania temperatury mocno zwiększają ryzyko złapania kataru i przeziębień, a za pasem zima i trzeba wzmacniać odporność.

Jak sobie zatem radzić kiedy jest nam zimno?

Podobnie jak i latem również jesienią i zimą, z pomocą przychodzi nam medycyna wschodu. Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM), dla zachowania zdrowia, powinniśmy starać się równoważyć dwa przeciwieństwa Yin i Yang, czyli np. zimno i gorąco. Kiedy na zewnątrz panuje niska temperatura i jest nam zimno, przeważa Yin, powinniśmy dostarczać organizmowi ciepła, np. spożywając produkty rozgrzewające – Yang.

Jakie produkty zaliczamy do rozgrzewających?

• przyprawy: pieprz kajeński, czosnek, chilli, imbir, cynamon, anyż, kminek, gorczyca, a zatem musztarda,
• Warzywa: marchewka, pietruszka, burak, batat, por, cebula, dynia, koper włoski, koperek, kapusta włoska (szczególnie gotowane)
• Owoce: daktyle, wiśnie
• Większość produktów zwierzęcych: jaja, twarde sery, czerwone mięso, drób, tuńczyk, łosoś, pstrąg, krewetki, małże
• Strączki i zboża: czarna i czerwona fasola, owies, orkisz,
• Nasiona i orzechy: pestki słonecznika, sezam, orzechy włoskie, piniowe,
• Inne: Miso, kasztany jadalne, sos sojowy, masło,

Wymienione przyprawy takie jak czosnek, chilli, cynamon i imbir zawierają liczne substancje przeciwzapalne, a czosnek nawet antybiotyczne. Zatem nie tylko rozgrzewają, ale także dodatkowo chronią nas przed rozwojem przeziębienia. Warto również wiedzieć, że gdy już rozwinie się infekcja i mamy katar, powinniśmy unikać produktów śluzo twórczych, aby nie wzmagać wydzielania kataru i nie stwarzać dogodnych warunków bakteriom i wirusom. Do produktów śluzo twórczych należą przede wszystkim mleko i produkty mleczne (odzwierzęce) oraz cukier i słodycze.

Napoje na zimne dni…

Herbata z imbirem jest niezawodna! Jednak dobrym sposobem na rozgrzany początek dnia jest pójść w ślady Azjatów o zjeść rozgrzewającą zupę na bazie wywaru warzywnego z mięsem np. bulion z kaczki z grzybami shiitake  lub bez mięsa, obowiązkowo z dodatkiem chilli i cebuli. Warto również do obiadu dodać sezonowe warzywa korzeniowe np. dynię, buraczki, bataty na słono i słodko jak w przypadku placuszków dyniowo – kokosowych z naszej nowej kategorii kuchni fusion.

Dietetyk kliniczny Monika Wodyczko

Wszystkie aktualności

PRODUKTY POWIĄZANE

 

Warning: array_diff(): Argument #1 is not an array in /wp-content/themes/hoa/single.php on line 244
Nowość
Bestseller
Mleczko kokosowe 5-7% 400 ml house of asia

Mleczko kokosowe 5-7% 400 ml

Nowość
Bestseller
Sos teriyaki 150 ml house of asia

Sos teriyaki 150 ml

Nowość
Bestseller
Makaron Chow Mein 250 g house of asia

Makaron Chow Mein 250 g

Nowość
Bestseller
Sos sojowy jasny 150 ml house of asia

Sos sojowy jasny 150 ml

Nowość
Bestseller
Sos sojowy ciemny 150 ml house of asia

Sos sojowy ciemny 150 ml

PRZEPISY

 

NASZE MARKI