Dietetyk radzi

Zdrowa kuchnia Azjatycka

Kuchnia azjatycka wyjdzie Ci na zdrowie!

Jaka jest tajemnica długowieczności? Po jakie produkty warto sięgnąć, aby cieszyć się zdrowiem przez wiele lat?

Odpowiedź znajdziemy w tajnikach diety Azjatów, która postrzegana jest za jedną z najzdrowszych kuchni świata. Królują w niej chrupiące warzywa i owoce, fermentowana soja, świeże ryby i aromatyczne przyprawy. Sekret tkwi również w krótkim sposobie przygotowywania potraw i jedzeniu niewielkich – lecz bardzo różnorodnych – porcji.

Na które produkty szczególnie warto zwrócić uwagę?

Ryby i owoce morza

Na azjatyckich stołach można spotkać różnorodne ryby, krewetki, kalmary czy małże. Przyrządzane są na wiele sposobów od gotowania na parze po szybkie smażenie. Stanowią cenne źródło pełnowartościowego białka i składników mineralnych. Zawarte głównie w rybach kwasy tłuszczowe n-3 zmniejszają ryzyko nowotworów (piersi, jelita grubego, trzustki, gruczołu krokowego, płuc, żołądka), działają przeciwzapalnie, stymulują odporność organizmu i poprawiają kondycję układu nerwowego.

Rośliny strączkowe

Soja, cieciorka, fasola dzuki – popularne nasiona roślin strączkowych, bogate w flawonoidy, stanowią zdrowsze źródło białka niż mięso czerwone. Na szczególną uwagę zasługuje soja – cenne źródło substancji o właściwościach przeciwnowotworowych, spośród których wymienia się m.in. izoflawony, błonnik pokarmowy, kwas foliowy oraz szereg składników mineralnych, w tym wapń. Soja w kuchni azjatyckiej występuje w różnych postaciach takich jak tofu, sos sojowy czy pasta miso.

Przyprawy

Aromatyczne zioła i przyprawy o właściwościach prozdrowotnych powszechnie używane są w kuchni azjatyckiej. Przykładem jest kurkuma, imbir i kardamon.

  • Kurkuma pozyskiwana z kłącza ostryżu długiego – wykazuje protekcyjne działanie wobec raka jelita grubego. Wykorzystywana jest do łagodzenia niestrawności, a także przy dolegliwościach żołądka i wątroby. Obecnie, coraz częściej wskazuje się na jej działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne oraz przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne.
  • Imbir znany w Azji od wielu lat, swój mocny smak zawdzięcza zawartości olejków eterycznych, głownie gingerolu, który posiada właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Powszechnie imbir wykorzystywany jest do łagodzenia nudności oraz jako środek przeciwbólowy.
  • Kardamon posiada intensywny korzenny smak, a zawarte w nim olejki – wykazują działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybiczne. Spożywanie naparu na bazie kardamonu zaleca się w celu łagodzenia infekcji wirusowych. Przyprawa ta pomaga także w łagodzeniu kurczowych bólów brzucha i jelit.

Wodorosty

Wakame, kombu, nori – często występują w tradycyjnej kuchni Azjatów. Pomagają w zwalczaniu nowotworów, chorób tarczycy oraz infekcji układu moczowego. Liczni eksperci wskazują na niezwykłe właściwości alg, m.in.: antywirusowe, zmniejszające wchłanianie cukru do krwi czy redukujące poziom tzw. „złego cholesterolu” LDL. Wodorosty dostarczą nam wielu witamin oraz składników mineralnych, w tym: jod, wapń, magnez, potas, miedź oraz żelazo.

Grzyby

Shiitake, mun, reishi  często określane – „eliksirem życia”. W medycynie chińskiej uważa się, że zapewniają człowiekowi zdrowie i długowieczność. Przede wszystkim odznaczają się rekordową zawartością potasu, który obniża poziom ciśnienia krwi oraz niacyny – kojącej nerwy. Ponadto wzmacniają układ odpornościowy i wykazują działanie przeciwnowotworowe. Niektórzy przekonują, że azjatyckie grzyby (np. reishi) pomogą także na nadciśnienie, wysoki poziom cholesterolu, choroby sercowo-naczyniowe, choroby wątroby i nerek, schorzenia układu oddechowego, zespół przewlekłego zmęczenia, wrzody żołądka, a także zakażenia wirusowe.

Oleje

Jednym z najczęściej używanych tłuszczy w azjatyckiej kuchni jest olej kokosowy. Choć zdania, co do jego właściwości zdrowotnych są podzielone faktem jest, że składa się głównie z tzw. średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (w skrócie MCT). Proces trawienia i wchłaniania tłuszczy MCT przebiega zupełnie inaczej od długołańcuchowych tłuszczy nasyconych i nie ma potwierdzenia w badaniach naukowych na ich negatywny wpływu na zdrowie[1]. Przeciwnie, wielu naukowców podaje, że posiadają szereg właściwości zdrowotnych. Świetnie sprawdzają się u sposób cierpiących na chorobę Parkinsona czy Alzhaimera – istotnie zwiększając poziom ciał ketonowych w mózgu.

Warto, zatem urozmaicić swoją tradycyjną polską kuchnię sięgając po inspiracje do azjatyckiego domu.

 

Dietetyk kliniczny Aneta Korzeniecka

[1] https://poznajsienatluszczach.pl/2016/06/13/prawda-o-oleju-kokosowym/

Wszystkie aktualności

PRODUKTY POWIĄZANE

 

Warning: array_diff(): Argument #1 is not an array in /wp-content/themes/hoa/single.php on line 244
Nowość
Bestseller
Mleczko kokosowe 5-7% 400 ml house of asia

Mleczko kokosowe 5-7% 400 ml

Nowość
Bestseller
Sos teriyaki 150 ml house of asia

Sos teriyaki 150 ml

Nowość
Bestseller
Makaron Chow Mein 250 g house of asia

Makaron Chow Mein 250 g

Nowość
Bestseller
Sos sojowy jasny 150 ml house of asia

Sos sojowy jasny 150 ml

Nowość
Bestseller
Sos sojowy ciemny 150 ml house of asia

Sos sojowy ciemny 150 ml

PRZEPISY

 

NASZE MARKI